ALGEMENE VOORWAARDEN

Onze algemene aannemings- en verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes en overeenkomsten waarvan ze integraal deel uitmaken. Door goedkeuring van de offerte verklaart de klant zich ook voor akkoord met de algemene aannemings- en verkoopsvoorwaarden van VRD renovaties

Offertes zijn steeds gebaseerd op voorlopige hoeveelheden = VH (plannen, opmetingen voor verbouwingswerken, hoeveelheden opgegeven door klant, hoeveelheden vermeld in offerte van leveranciers…), werkelijke hoeveelheden = WH worden gefactureerd (opmeting na uitvoering werken, werkelijk geleverde hoeveelheden). Ramingen en schattingen zijn nooit bindend.

De vermelde plaatsingsprijzen op onze offertes zijn voor 1ste keus tegels met de laagste toleranties voor afmetingen, haaksheid en vlakheid geplaatst op ondergronden (chape, plakwerk,…) van vlakheidsklasse 1, ze zijn pas geldig na inspectie van de ondergrond (chape, plakwerk,…) en de te plaatsen tegels. Eventuele meerkosten vallen ten koste van de klant, tevens behoudt VRD renovaties zich het recht om de plaatsing te weigeren.

Een offerte of prijsopgave is steeds vrijblijvend en geldig zoals opgegeven in de offerte. Alle tarieven zijn steeds exclusief BTW. De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke aanvaarding van de prijsopgave door de opdrachtgever binnen voormelde tijdspanne dan wel door bevestiging van de opdracht door ondertekening van de offerte en mits overmaking binnen voormelde tijdspanne aan VRD renovaties. Op het ogenblik van orderbevestiging door VRD renovaties is een voorschot van 30% van de uitvoeringssom van de desbetreffende opdracht verschuldigd. Slechts na ontvangst van betaling van het voorschot worden de werkzaamheden aangevat.

Indien de offerte getekend voor akkoord naar ons wordt teruggestuurd, nemen wij uw werf op in onze planning en bestellen wij de nodige materialen. Indien achteraf de keuze van de offerte gewijzigd wordt, kunnen wij de betreffende offerte wijzigen en dienen wij de bestelde materialen aan te rekenen.

Een beëindiging van een goedgekeurde offerte door de opdrachtgever, hetzij voor of tijdens de uitvoering van de werken, is steeds mogelijk. De opdrachtgever zal gehouden zijn de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds bestelde of geleverde materialen en benodigdheden integraal te voldoen, bovendien vermeerderd met een vergoeding gelijk aan 25% van de totale aannemingssom zonder BTW of het gedeelte ervan dat normaliter nog diende te worden uitgevoerd zonder BTW, voor het feit van het verder verlies van de aanneming.

Indien wij zelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken is de opdrachtgever, voor zover deze een consument is, gerechtigd op 10% vergoeding lastens ons.

De leverings- en uitvoeringstermijnen worden steeds zonder verbintenis medegedeeld. Geen enkele vertraging kan aanleiding geven tot ontbinding of verbreking van de overeenkomst, noch recht geven op enige schadevergoeding, betalingsverplichtingen op te schorten en/of weigering goederen in ontvangst te nemen. Wanneer de klant weigert de hem correct en onbeschadigd aangeboden goederen onmiddellijk in ontvangst te nemen, zijn de daaruit voortvloeiende kosten, zoals vrachtkosten, kosten van opslag, nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 min.),… voor rekening van de klant.

In geval van overmacht kan VRD renovaties een verlenging van de leverings- en uitvoeringstermijn gronden, zonder recht op schadevergoeding vanwege de klant. Als overmacht worden als voorbeeld beschouwd: ongevallen, slechte weersomstandigheden, stakingen, tekort aan werkkrachten en materiaal, ziekte, stroom- en nutsonderbrekingen, vertraging bij de leverancier en elke andere gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt of ons er toe dwingt de werken tijdelijk of definitief stil te leggen.

Wanneer de afgesproken leverings- en uitvoeringstermijn van de werken wordt verdaagd door de opdrachtgever (eigenaar / werfleider / coördinator der werken / architect) kan VRD renovaties de reeds bestelde materialen voor de werf, factureren en/of stockagekosten aanrekenen en is de klant een vergoeding verschuldigd van 25€/dag voor gederfde winst. VRD renovaties bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.

Bij bestelling van tegels, plinten, laminaat,… wordt steeds een percentage snijverlies bijgeteld in functie van het formaat van de te plaatsen materialen, de oppervlakte en complexiteit van de ruimten waar de materialen geplaatst zullen worden, breuk bij transport op de werf en plaatsing, snijafval door legpatronen,… Als de klant zelf materialen aankoopt dient hij hier rekening mee te houden. Indien bij uitvoering blijkt dat er niet voldoende materiaal is, kan VRD renovaties hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Hierdoor veroorzaakte meerwerken zullen in regie worden uitgevoerd.

De klant staat in voor de nodige vergunningen en verzekeringen voor de volledige duur van de werken. VRD renovaties dient hiertoe geen bijzondere voorzorgen te nemen of een voorafgaand onderzoek in te stellen. Bij gebrek hieraan zullen eventuele schadevergoedingen, herstelmaatregelen, boetes,… integraal ten koste van de klant vallen.

Alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, stromend leidingwater) en indien nodig een lift, zullen op de kosten van de klant voor de uitvoering van de werken ter onzer beschikking worden gesteld. Indien de goederen en materialen niet in een lift kunnen, zullen deze door de klant zelf of door ons tegen vergoeding naar de werkplaats gebracht worden. Een ruimte om ons werkmateriaal te reinigen dient beschikbaar te zijn, evenals het lozen van onze afvalstoffen (poetswater van de lijm en voegsel).

Klant dient een parkeerplaats te voorzien van minimaal 20m en 3m breed op de werf. Indien deze parkeerplaats zich op de openbare weg bevindt dient de opdrachtgever in te staan voor alle taksen en vergunningen die daarvoor nodig zijn. Noodzakelijke nivellering van het terrein en aandammingen zijn integraal ten laste van de klant.

De nodige trappen of ladders dienen aanwezig te zijn, zodat alle verdiepingen veilig bereikbaar zijn.

Behoudens andersluidend schriftelijk beding, gaat het risico na levering/plaatsing van de goederen over op de klant. De klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van de goederen. De klant neemt voor dit alles een gegoede verzekering, ook tegen brand- en stormschade, dit alles in ons voordeel.

De werf moet volledig opgeruimd zijn, vuil en steengruis verwijderd (ondergrond borstelschoon), ze moet winddicht zijn en afgesloten kunnen worden. De werf moet tevens een minimale temperatuur hebben van 7 graden, indien VRD renovaties hiervoor de nodige maatregelen (warmtekanon, warmteblazer of mobiele kachels) moet nemen zullen deze kosten vallen ten laste van de klant.

Wij waarborgen de door ons geplaatste tegels, voor zover zij geplaatst worden op door ons goed bevonden ondergrond (chape, plakwerk,…). De ondergrond dient droog, zuiver, stofvrij, vrij van resten plakwerk,... te zijn. Indien de ondergrond niet voldoet zal deze door ons gereinigd worden in regie.

Bij leveren en plaatsen vloerisolatie en/of chape met vrachtwagen op de afgesproken dag: Indien bij aankomst op werf blijkt dat de werken niet of maar gedeeltelijk kunnen uitgevoerd worden, wordt er een forfaitaire vergoeding aangerekend van 500 € onverminderd het recht een hogere schade aan te tonen en te vorderen (werkuren personeel,…)

Tijdens onze werkzaamheden mogen er geen andere werken uitgevoerd worden. Dit geldt ook voor de droogtijd na plaatsing.

In het geval dat er leidingen in de muur of in de ondergrond aanwezig zijn, is men verplicht deze door middel van aanduiding op het plan aan ons te melden of ze te laten opsporen door een gespecialiseerde firma. Zo niet is VRD renovaties niet verantwoordelijk voor inboringen en kapbeschadigingen van de leidingen en de mogelijke gevolgen. De herstellingskosten zullen ten laste vallen van de klant.

De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de eigenlijke overeenkomst of in de technische voorschriften van Buildwise (voorheen het WTCB), die op datum van de offerte beschikbaar waren. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels.

Barsten die zich in de vloer of betegeling voordoen ingevolge het zich zetten van het gebouw, kunnen niet te onze laste worden gelegd.

De geplaatste vloer (opgevoegd) mag pas na een droogtijd van ongeveer 5 tot 7 dagen (zonder belasting) belopen worden. Na 14 dagen mag de vloer een eerste goed verdeelde belasting dragen (geen puntbelasting). Pas na minimum 28 dagen mag de vloer definitief in gebruik genomen worden en kan de vloerverwarming geleidelijk worden opgestart. Bij geplaatste wandtegels (opgevoegd) dient men een droogtijd van 28 dagen in acht te nemen alvorens het sanitair af te werken (hangtoiletten plaatsen, boren in tegels,…). Tijdens de droogtijd van 28 dagen is het gebruik van bouwdrogers, externe verwarmingsapparaten, industriële ventilatoren,… verboden, dit om “verbranden” van het voegsel te voorkomen. Schade ten gevolge van onvoorzichtigheid en/of te vroeg betreden van de vloer is volledig ten laste van de opdrachtgever, zo ook eventuele kosten van herstel.

Voegen die afgekit werden door middel van een elastische kitvoeg zijn per definitie onderhoudsvoegen. Dit wil zeggen dat ze regelmatig door de klant dienen gecontroleerd te worden. VRD renovaties kan geenszins verantwoordelijk worden gesteld voor loskomen van de kitvoegen.

Door de klant zelf aangekochte materialen zullen tegen betaling door VRD renovaties worden binnen gedragen en/of op verdiep worden gebracht. Afval van deze materialen (snijafval, gebroken tegels en verpakkingsmateriaal) wordt enkel tegen betaling verwijderd van de werf

Bijkomende werken die niet voorzien zijn in onze offerte worden uitgevoerd in regie (49.50€/u) + de gebruikte materialen tenzij anders vermeld op de offerte. De uren voor deze werken worden gerekend vanaf het vertrek tot aankomst op het depot. Meerwerken mogen met alle middelen van recht bewezen worden.

De partijen zien af van de opleveringsformaliteiten bij inbezitneming van het werk, na beëindiging der werken. Dit geldt als goedkeuring van de werken, behoudens geldige betwisting die binnen 5 werkdagen na de beëindiging der werken per aangetekende brief wordt geformuleerd.

De factuur geldt als garantiebewijs voor de klant ten aanzien van VRD renovaties. De garantietermijn start op de op de factuur vermelde datum. Deze garantie is niet van toepassing indien het gebrek voortvloeit uit te vroege ingebruikname, een verkeerd gebruik, externe oorzaken, onjuist onderhoud of normale slijtageverschijnselen.

De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.

Betwistingen/klachten over leveringen, uitvoeringen of facturatie dienen te geschieden binnen de 5 werkdagen na levering, uitvoering en/of facturatie per aangetekend schrijven. Wij zijn niet aansprakelijk voor de zichtbare gebreken kenbaar gemaakt na voornoemde periode. Het contract kan op die basis niet meer ontbonden worden. Een betwisting/klacht schorst in geen geval de betalingsverbintenis van de koper/opdrachtgever. Alle geleverde goederen blijven eigendom van VRD renovaties tot deze volledig betaald zijn. Verborgen gebreken die niet vallen onder de specifieke wettelijke waarborgregels van art.1792 van het BW dienen uiterlijk binnen het jaar na uitvoering te worden ingeroepen.

Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van:

€20 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan €150

€30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de €150

€65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de €500, met een totaallimiet van €2.000.

Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransactie, zie artikel 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som.

VRD renovaties is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen of tijdelijk de werken stop te zetten, indien de klant één of meer van zijn verplichtingen voortspruitende uit deze overeenkomst geheel of gedeeltelijk niet nakomt (zoals een niet-betaling van de factuur) zonder dat de klant aanspraak kan maken op terugbetaling van vooruitbetaalde vergoedingen of enerlei schadevergoeding. VRD renovaties zal in elk geval de klant hiervan op de hoogte stellen. Verder is VRD renovaties gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en van rechtswege met onmiddellijke ingang te beëindigen in het geval de klant in staat van faillissement is verklaard, de klant een gerechtelijk akkoord heeft gevraagd of aanvaard, of meer algemeen de klant in staking van betaling verkeert.

Indien VRD renovaties naar aanleiding van een klacht van de opdrachtgever tot expertise besluit, zijn de kosten van de deskundigen voor rekening van de opdrachtgever.

VRD renovaties kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld als het opstookprotocol niet is toegepast, ook na het plaatsen van de tegels mag de vloerverwarming niet ingeschakeld worden binnen de 6 weken na het leggen van de tegels.

Indien VRD renovaties de plinten dient af te kitten, zal deze enkel gekit worden tussen vloer en plint. De bovenkant van de plint is steeds voor de schilder tenzij anders overeengekomen.

Bij plaatsing van wandtegels tot plafond, is er geen siliconevoeg aan het plafond voorzien, dit is steeds voor de schilder tenzij anders overeengekomen.

De eindschoonmaak valt niet ten onze laste.

Indien VRD renovaties  als “onderaannemer” optreedt, kan tegenover VRD renovaties geen beroep worden gedaan op afspreken en/of overeenkomsten tussen de klant “hoofdaannemer” en “opdrachtgever”, tenzij nadrukkelijk anders is overeengekomen.

Alle geschillen die voorvloeien uit de overeenkomst zullen worden behandeld voor de rechtbank van de zetel van de aannemer.

VRD renovaties hanteert een strikt privacy beleid in overeenstemming met de GDPR verordening. Ons nieuw privacy beleid vindt u op onze website www.vrd-renovaties.be

VRD Renovaties

Locatie: Bekijk de kaart
Tel: 0474 10 92 58
E-mail: [email protected]
BTW:BE 0761.442.674

VRD, een modern en dynamisch renovatiebedrijf in Lommel, Balen, Mol, Pelt, Hamont, Bocholt, Kaulille en omstreken.

Contacteer ons

Mocht u nog bepaalde vragen hebben over onze diensten, dan raden we u aan om vandaag nog contact op te nemen met VRD. Wij beloven u dat wij u zo snel mogelijk alles laten weten over onze bouwwerken in Lommel en omgeving.

[email protected]
Buntstraat 58, 3920 Lommel

Offerte aanvragen

Meer info of wens je meteen een vrijblijvende offerte op maat? Maak gebruik van onze offertemodule en we bezorgen je zo snel mogelijk een gedetailleerd voorstel.

Algemene Voorwaarden